Jaké jsou zkušenosti s vedením frančízy v Kyjově?
Blažena Chromá OKNOSTYL group, s.r.o. BD montáže
autorizovaný prodejce z pobočky v Kyjově
Proč jste se do frančízy pustila? Co Vás k tomu vedlo? Jak jste se vůbec o této možnosti práce dozvěděla?
Do frančízy jsem se pustila z důvodu nezávislosti a vlastní potřeby mít pod kontrolou zakázku od začátku až do konce. Prvotní impulz mi dal pan Mazel – jednatel společnosti Oknostyl Group s.r.o., kdy jsem po několika letech montáží, jak pro koncové zákazníky, tak státní zakázky, přemýšlela o odchodu z oboru.
Jaké jsou největší výhody této práce?
Volnost a svoboda podnikání. Nejsme závislí na hromadném organizování naší práce. Další velkou výhodou je záštita velké zavedené společnosti.
Jak frančíza probíhá v praxi?
Fungujeme jako zcela samostatná společnost, ale pod hlavičkou Oknostylu. To znamená, že všechny zakázky si obchodujeme od začátku do konce sami – od získání zakázky, zaměření, uzavření smlouvy, objednání výrobků až po montáž a předání zakázky. Díky propagaci naší pobočky společností Oknostyl Group (přes internet, Facebook či web) si nás zákazníci po určité době už vyhledávají sami, takže nemusíme intenzivně hledat nové zákazníky. Naše frančíza funguje cca 1 rok a obraty se každý měsíc zvyšují, takže v současné době jsme plně vytíženi.
Bez čeho byste se v začátcích neobešla?
Určitě bychom se neobešli bez „známého a zavedeného jména“. Díky tomu, že fungujeme pod záštitou Oknostylu, jsme v povědomí zákazníků od začátku našeho působení. Dali nám k dispozici jejich konstrukční program, vzorky, katalogy, uveřejnili nás na jejich webových stránkách a objednáváme také výrobky u jejich dodavatelů za velmi příznivé ceny. V začátcích nám byli velkou oporou pracovníci pobočky v Kuřimi, kteří nám vždy ochotně poradili. Jak s konstrukčním programem, tak s ostatními problémy, které se vyskytly v našich začátcích.
Co Vás na této práci baví nejvíce?
Samostatnost. Jsem u prvotního kontaktu se zákazníkem, jezdím na zaměření, uzavírám se zákazníkem smlouvu, domlouvám termín montáže, jsem u montáže a u předání. Toto většina zákazníků vůbec nezná, ale jsou velmi mile překvapeni, když vidí jednu tvář po celou dobu. Téměř polovinu zakázek máme v současné době na doporučení od spokojených zákazníků. Myslím si, že tento „jiný“ přístup k zakázce se nám velmi osvědčil.
Vzpomínáte si na nějaký velký průser (tzv. „fuck-up“), který se naskytl a jak jste ho vyřešila?
Problémů jsme zatím naštěstí moc neřešili. Samozřejmě jsme jenom lidi a kdo nic nedělá, nic nepokazí, takže i u nás došlo např. k chybnému objednání rozměrů. Dle mého je nejdůležitější komunikace se zákazníkem. Vždy se snažím problém hned řešit. Když zákazník vidí, že mám zájem problém vyřešit, tak problém vlastně vůbec není tak velký.
„Oknařina“ je dost technický obor. Měla jste už nějaké znalosti z tohoto odvětví předtím?
V „oknařině“ se už pohybuji docela dlouho – cca 20 let. Několik let jsem „oknařinu“ viděla z pohledu organizování lidí a ekonomických tabulek. Zhruba 10 let se věnuji především montážím. I když jsem v tomto oboru docela dlouho, nebylo vůbec jednoduché zorientovat se v obrovském množství technických pojmů a specifikací. Seděla jsem u programu, zkoušela, četla katalogy, procházela web. Pokud jsem si opravdu s něčím nevěděla rady, stačilo zavolat kolegům do Kuřimi a ti mi vždy pomohli. I když zpracovávám cenové nabídky každý den a jsem u montáže, stále je spousta věcí, kterým nerozumím. Ale to je asi v každém oboru. Takže stále čtu, vyhledávám, rozebírám…
Práce s lidmi je někdy náročná. Jak zvládáte komunikaci se zákazníky?
Komunikace se zákazníky je na této práci asi to nejtěžší a nejvíce „vysilující“. Každý je jiný a ke každému se musí přistupovat jinak. I když člověk někdy nemá náladu, není mu dobře – jsme tu pro zákazníka a tak se i musíme chovat. Slušnost a ochota vyřešit zákazníkův problém, to je u nás na prvním místě. I když je to velmi náročné, baví mě poznávat nové lidi a jejich příběhy.
Je v dnešní online době ještě zájem o osobní schůzky a návštěvy prodejen?
Dle mého názoru by nám stačila na budově pobočky jen reklamní cedule. Na pobočku už nikdo nechodí, alespoň tedy na tu naši. Veškerá komunikace u nás probíhá přes telefon a mail. Většina zákazníků je ráda, že nemusí nikam chodit, že přijedeme až k nim domů a při zaměření jim vše ukážeme na místě.
Jsou nějaké mýty o frančízantech, které byste ráda vyvrátila?
Než jsem se začala o frančízu zajímat, měla jsem v hlavě, že frančízanti jsou překupníci, kteří se schovávají za známou značku, ale jinak mají vše nekvalitní a neodvádí dobrou práci. Možná, že i takoví se najdou. Já bych už neměnila. Tato práce mě moc baví, naplňuje a budu ráda, když lidi přesvědčím, že tento můj původní názor byl naprosto zcestný.